sobota, 25 stycznia 2014

Nalewka wiśniowa dla koneserów


Składniki:
2 kg wiśni
0,5l. spirytusu 95%
0,5l. wódki 40%
0,5l. miodu
0,25l. wody
1 laska wanilii
15 ziaren kardamonu
7 goździków
Wykonanie:
Wiśnie wydrylować, włożyć do słoja (3l.) i zalać spirytusem na dwa tygodnie. Pestki włożyć do zamrażalnika.
Zlać spirytus i wiśnie zalać miodem na dwa tygodnie. Do zlanego spirytusu dodać przekrojone wzdłuż laski wanilii, kardamon, goździki i zamrożone pestki.
Zlać miód i wiśnie zalać wódką na dwa tygodnie. Przyprawy i pestki odcedzić (można zostawić wanilię), dodać zlany miód do spirytusu.
Zlać wódkę i wiśnie zalać wodą na dwa tygodnie. Zlaną wódkę dodać do spirytusu z miodem.
Zlać wodę i wycisnąć wiśnie. Zlaną wodę dodać do nalewki, wymieszać, przefiltrować przez gazę a następnie przez papierowy filtr. W tym momencie należy przeprowadzić degustację i jeżeli wiśnie były zbyt kwaśne, należy dosłodzić; soczyste wiśnie to więcej płynu a więc i moc mniejsza, dodajemy spirytusu wg wyliczeń ... no chyba że taka moc nam odpowiada.  Rozlać do butelek i odstawić w ciemne miejsce niech dojrzewa parę miesięcy (hehehe).
W celu obliczenia mocy otrzymanego trunku korzystałem z http://wodkazespirytusu.pl/ 
Wyszło mi, że mam 3,1 l. o mocy 21,8%, dodałem więc 100 ml spirytusu żeby uzyskać optymalne 24%

Przepis na wiśniówkę ewoluował, najpierw zastąpiłem cukier miodem, ewidentna zmiana smaku na lepsze. Następny rok to dodanie wanilii, smak stał się subtelny i aksamitny. Ostatecznym krokiem było dodanie goździków i kardamonu, efekt rozwiał obawy i przerósł najśmielsze oczekiwania. Teraz nalewka jest doskonała.

6 komentarzy:

  1. Poczekam na wiśnie i sprawdzę, wygląda obiecująco :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mistrzowska nalewka, lubię takie. Gratulacje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziwne te obliczenia? Z 0,5l spirytusu, 0,5l wódki i 0,25l wody wyszło Wam 3,1l wiśniówki? Mi wyszło 1,25l o mocy 54,4%

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahaha a sok który puściły wiśnie i miód to korniki zjadły? No ale jak ktoś w życiu nie zrobił nalewki tylko nich czyta...

      Usuń
    2. Spirytus + wódka + woda = "wiśniówka" ? Ciekawe! ;)
      Pan pewnie po studiach i z doktoratem?

      Usuń
  4. Nie trzeba mieć doktoratu żeby zrobić dobrą nalewkę. Ja ją robiłam nie jeden raz i zawsze wychodzi mi spora ilość. Wszystko zależy od tego jak soczyste są wiśnie ( a zazwyczaj są ), z 2 kg przynajmniej 1,3 l soku + 0,5l spirytusu +0,5l wódki + 0,5l miodu + 0,25l wody = 3,05l. Można? Można.

    OdpowiedzUsuń